PORADNIK Wood-Mizer #2 | Jak serwisować traka?
Dodane przez Wood-Mizer, Europe
Użytkownikom maszyn Wood-Mizer zależy na dużej efektywności przecierania tarcicy. Aby zmaksymalizować czas cięcia należy dokonywać terminowego przeglądu i wymiany części zamiennych tak, aby uniknąć niepotrzebnego przestoju w pracy. Stosowanie się do poniższych wskazówek zapewni długie i bezawaryjne funkcjonowanie Twojego traka.
1. Sprawdź stan łańcuchów odpowiedzialnych za posuw głowicy przód/tył i góra/dół:
• oczyść łańcuchy z trocin i zabrudzeń,
• skontroluj naciąg i w razie potrzeby dokonaj regulacji,
• pamiętaj o nasmarowaniu,
• jeśli zauważysz uszkodzone ogniwka lub spinki bezzwłocznie wymień uszkodzony element łańcucha lub cały łańcuch na nowy.
2. Wyreguluj rolki prowadzące brzeszczot:
• sprawdź nacisk jaki rolki wywierają na brzeszczot, redukując tym samym odległość ostrza względem łoża (w zależności od modelu maszyny powinien on wynosić od 4 mm do 6 mm; w razie problemów sprawdź w instrukcji obsługi maszyny, rozdział: Ustawienia),
• przy pomocy przyrządu pomiarowego zwanego „sztuczką” (dostępnego jako standardowe oprzyrządowanie przy zakupie maszyny) sprawdź równoległość brzeszczotu względem łoża traka,
• skontroluj stan zewnętrzny rolek, zużycie kołnierza, głębokość rowków i stan łożysk,
• jeśli na powierzchni rolek widzisz przetarcia lub mają one nieregularny kształt, wymień rolki na nowe.
3. Sprawdź stan i naciąg pasków klinowych, jeżeli zajdzie taka potrzeba skoryguj naciąg lub wymień je na nowe.
4. Zajmij się kontrolą osłony pręta ramy głównej. Sprawdź czy filc znajdujący się w jej środku jest odpowiednio nasmarowany oraz czy stan plastikowych zgarniaczy trocin na pręcie głównym pozwala na prawidłową pracę maszyny.
5. Regularnie sprawdzaj poziom oleju i stan filtra w układzie hydraulicznym (zalecamy wymianę filtra każdorazowo po 600 godzinach pracy traka). Nie zapomnij o skontrolowaniu styku plusowego, a w razie potrzeby dokonaj jego regulacji lub wymiany.
6. W przypadku maszyn z akumulatorem, kontroluj regularnie poziom jego naładowania, a także sprawdzaj naciąg paska alternatora i stan szczotek węglowych w silnikach prądu stałego.
7. Systematycznie smaruj i sprawdzaj stan styków wyłączników bębnowych odpowiadających za posuw głowicy przód/tył i góra/dół.